05 de desembre 2011

Teresa Pous
"El metge d'Atenes"
Editorial Moll (2011)
Premi ciutat de Palma Llorenç Villalonga de novel·la




El primer article d'aquest blog el dedicava a la primera novel·la de Teresa Pous "La cançó dels deportats" que fou  primer premi de novel·la Marian Vayreda 2006. La seva segona novel·la publicada enguany ha obtingut també el primer premi Ciutat de Palma. 
A "El metge d'Atenes" situada a la Grècia clàssica en temps de Sòcrates i Pericles, Teresa Pous narra de forma magistral les vivències i els records d'Alexandre, metge condeixeble del gran Hipòcrates. L'anhel d'aprendre l'Art mèdica el portà a l'illa de Cos on va trobar Hipòcrates, el precursor de la medicina científica, basada en l'observació i l'experimentació tot defugint les supersticions i creences infundades que feien més mal que bé. I encara anant més enllà i cercant la delicadesa del tracte humà, l'estimació per la seva vocació i la donació del seu cos i la seva ment per guarir el cos i l'esperit. Tot un programa de vida que el mateix Hipòcrates resumeix en un dels seus aforismes:


La vida és breu,
l'ocasió és fugissera,
l'experiment arriscat,
el judici és difícil,
l'Art és llarga.

Us adjunto un  breu fragment del llibre on podreu admirar la qualitat literària amb el seu estil de prosa poètica que vehicula molt bé tot el saber i els sentiments del món grec.

El sol m'enlluerna i no em deixa escriure les primeres paraules d'aquest papir que, d'alguna manera, em contindrà. La llum de Larissa és un consol per als homes d'aquesta regió del nord, però és massa intensa per als infants i vells. I excessiva per a la salut dels ulls. Ara me'ls fa tancar i no puc observar el pardal que fa acrobàcies sobre la tija prima d'aquest roser ple de poncelles i de pugó. Amb l'intent de menjar-se els animalons que amenacen les flors, l'ocell acompleix el seu objectiu de viure. L'aire i la llum d'aquest matí de primavera em revitalitzen el cos i em fan sentir el goig d'estar viu. Les abelles no paren de treballar sobre les flors escollides i el seu rondinar em fa companyia mentre escric sota aquest emparrat de fulles generoses. Ah, les abelles! Ja ho saben prou les dides que la mel és un gran remei per a les aftes dels infants.
He deixat la daurada Atenes per estar unes quantes setmanes al costat d'Hipòcrates i aquí a Larissa sóc el seu hoste. Aquests dies penso en Atenes i sé que vull acabar els meus dies a la meva ciutat del sud. Tanmateix m'agrada conèixer Larissa i entendre el tarannà dels seus habitants. La gent d'aquí m'admira perquè porto el pilos. Me'l poso per protegir-me el cap dels raigs solars, tal com fa Hipòcrates i tal com feia Ulisses. Tot i que és un senyal de noblesa, també el porto per honorar els déus. Molts dies em cobreixo el cap  amb la túnica per preservar la salut d'aquesta part vital de l'organisme. Hipòcrates sempre ha afirmat que el cervell és l'intèrpret de la consciència.
Vaig conèixer Hipòcrates l'endemà d'haver arribat a l'illa de Cos per estudiar l'Art mèdica. Acabava de fer vint-i-un anys i el pare m'havia acompanyat fins a l'escola de Cos. Heràclides, el pare d'Hipòcrates, era el gran mestre de l'escola i descendia de l'honorable llinatge dels Asclepíades iniciat amb Heracles i Asclepi. L'estirp dels Asclepíades, caracteritzada i coneguda a Atenes  per l'elegància en la pràctica mèdica, enlluernava el meu pare i desitjava que jo tornés a Atenes convertit en metge. Recordo el primer dia d'estudiant i, sobretot, el moment d'haver vist Hipòcrates per primera vegada. Era un matí lluminós i feia vent. Les naus amb les veles inflades s'allunyaven de la costa amb rapidesa i gairebé no hi havia cap núvol blanc en el cel clar de l'illa. Els estudiants de l'escola de Medicina havíem acabat la instrucció amb Heràclides i parlàvem relaxadament. Em vaig girar i els ulls se'm van clavar en un company que s'acostava. Caminava sense pressa, amb el pas ferm i em va cridar l'atenció del seu aire distingit. Aleshores no vaig saber per què em va venir a la ment el cos perfecte d'Helios, el cavall vigorós del meu pare. Em va semblar que alguns companys el miraven amb admiració...



S'han fet diverses presentacions del llibre. Us adjunto una part del vídeo de la darrera presentació a la biblioteca de Premià de Mar i el link per accedir al blog  fil de les clàssiques molt interessant i premiat, que es on es va publicar.



http://blocs.xtec.cat/elfildelesclassiques/2011/11/10/presentem-a-premia-de-mar-el-metge-datenes-de-teresa-pous/



I aquí hi trobareu la notícia i el vídeo de la primera presentació a Llinars del Vallés:

http://agendatvllinars.videotecaip1.com/index.php/ver_video/index/29


Presentació del llibre al programa 8 al dia (8tv)
per Josep Cuní  29-12-2011

Teresa Pous

http://www.8tv.cat/8aldia/videos/teresa-pous-ens-presenta-el-seu-llibre-el-metge-datenes/

1 comentari:

Anònim ha dit...

Acabo de llibre va marcar el seu bloc a Digg i Technorati. M'agrada llegir els teus comentaris.